MACSKÁK VÉDŐOLTÁSAI

Nagyon sok állat betegedik meg, vagy pusztul el olyan fertőző betegségben, amely ellen vakcinázással hatékonyan lehetett volna védekezni.
A betegségeket kiváltó vírusok és baktériumok igen elterjedtek a környezetben.
Az utcán, a kertben bármikor fertőződhet kedvence, akár úgy is, hogy nem érintkezik közvetlenül beteg állattal!
Bizonyos vírusok akár több hónapig fertőzőképesek maradnak a környezetben és cipőtalpon, ruházaton behurcolhatjuk azokat a lakásba is.
A megbetegedett állatok csak hosszadalmas és költséges kezeléssel gyógyíthatók, bizonyos betegségek pedig nem gyógyíthatóak,
legfeljebb a tüneteket lehet csillapítani, sőt az állat elhullása sem kerülhető el.
A vakcinában lévő elölt vagy gyengített mikroorganizmus az állat immunrendszerét ellenanyag termelésre készteti, amely megvédi a szervezetet a fertőző kórokozókkal szemben.
Ez a védelem az immunitás. A kölykök a születésük után az anyjuk tejével ellenanyagokat is felvesznek, amelyek több héten keresztül megvédik őket a fertőzésekkel szemben, de az anyai immunitás elmúltával a kölykök védtelenné válnak a fertőző betegségekkel szemben, ezért kell a kölyköket vakcinázni.
Teljes védettség csak a 2-3 hét különbséggel megismételt vakcinázás után alakul ki.
Ez a védettség is idővel csökken és az állat újra fogékonnyá válhat a fertőzésekre, ezért kell rendszeres (évenkénti) védőoltással az immunitást fenntartani.
A rendelőben használt legmodernebb vakcinák biztonságosak, károsodást nem okoznak Kedvencének.

Macskák fontosabb fertőző betegségei:

MACSKANÁTHA
Vírusos felső légúti megbetegedés, amelyet herpesvírus (macskák fertőző rhinotracheitise)
és calicivírus (macskák calicivírus okozta náthája) okoz, melyhez gyakran társul bakteriális szövődmény.
Belégzéssel és érintkezéssel terjed. Könnyezést, tüsszögést, orrfolyást, nyálzást, lázat okoz.
Súlyos esetben tüdőgyulladás, a szem szaruhártyáján ill. a szájban fekélyek is kialakulhatnak.
Minden életkorban fogékonyak az oltatlan macskák a betegségekre.

MACSKÁK PARVOVÍRUSOS BÉLGYULLADÁSA, PANLEUKOPENIA
Igen ellenálló parvovírus okozza, bélsár, váladékok útján fertőz, de vírussal szennyezett tárgyakon, pl. cipőtalpon, ruhán keresztül a csak lakásban tartott macska is fertőződhet.
Magas lázat, hányást, hasmenést, következményes kiszáradást okoz.
A vírus megtámadhatja a vérképző szerveket is, aminek következtében a fehérvérsejtek számának csökkenése alakul ki.

LEUKÓZIS
Elterjedt és veszélyes, halálos vírusos megbetegedés. A macskák 15-20%-a is fertőzött lehet a vírussal.
A fertőződés nyállal, orrváladékkal, vizelettel, bélsárral és a vírust hordozó macskával való érintkezéssel történik.
A vírushordozó macskák hónapokig, esetleg évekig nem mutatnak tüneteket, de a vírusokat ürítik.
A betegség során károsodik a vérképző rendszer, vérszegénység, az immunrendszer működési zavara,
láz, kóros lesoványodás, nyirokcsomó megnagyobbodás, lép- és májduzzanat, a csontvelőben, a vérben, szervekben daganat (limfoszarkóma, leukémia) alakulhat ki.
A legyengült immunrendszer miatt fogékonnyá válnak más fertőző betegségekre is.
A betegség kórjóslata kedvezőtlen, a fertőzött állatok közel 70 %-a 3 éven belül elpusztul.

MACSKÁK FERTŐZŐ HASHÁRTYAGYULLADÁSA (FIP)
A betegséget coronavírus okozza. A fertőzött macskák testváladékaikkal, bélsarukkal ürítik a vírust, a fertőződés orron és szájon keresztül történik.
Lappangási ideje 2 hét-4 hónap. A kórkép idült lefolyású és két formája ismeretes:
a nedves formájára a hashártyagyulladás jellemző (hordószerűen kitelt, folyadékkal teli has),
a száraz formáját az agyban, a májban, a vesékben és a szemben daganatszerű gócok kialakulása jellemzi.
A fertőzött állatok lázasak, bágyadtak, szőrzetük tompa fényű, lesoványodnak.
A betegség gyógyíthatatlan, ezért a vakcinázással történő megelőzés nagyon fontos.

MACSKÁK CHLAMYDIOZISA
A betegséget a Chlamydophila felis okozza. A betegség általában az egyik szem gennyes kötőhártya-gyulladásával kezdődik, majd a másik szemre is átterjed.
Orrgyulladás, esetleg hörgő- és tüdőgyulladás is felléphet. A kórokozók váladékokkal és a levegő útján fertőznek.
Gyakran társulnak vírusos eredetű macskanáthához. Már választhatunk olyan hatékony védőoltást,
amely nemcsak a macskanátha kórokozóitól, hanem a chlamydiozistól is megvédi macskánkat.

VESZETTSÉG
Gyógyíthatatlan vírus okozta agy- és gerincvelő-gyulladásban megnyilvánuló betegség,, amely az emberre is közvetlen életveszélyt jelent.
A betegség kialakulása védőoltással megelőzhető, de a már beteg állat vagy ember gyógykezelése kilátástalan.
A macskák veszettség elleni védőoltása a kutyákkal ellentétben nem kötelező, de minden évben kb. 2-2,5-szer több macskán állapítottak meg veszettséget, mint kutyán.
A kijáró macskákat saját érdekünkben is érdemes beoltatni veszettség ellen!

BŐRGOMBÁSODÁS
Gombás bőrfertőzést több gombafaj képes előidézni, amelyek zoonózisok, azaz állatról emberre terjedő megbetegedések.
Az állatok bőrén mindig találhatunk különféle gombákat, amelyek egészséges immunrendszer esetében nem okoznak tüneteket, így gyakran a gazdi gombás bőrfertőzése irányítja a figyelmet kedvencünk tünetmentes gombahordozására.
A fertőződés bekövetkezhet beteg állattal való érintkezéssel, gombaspórákat tartalmazó tárgyak vagy fertőzött talaj közvetítésével.
Tipikus esetben különböző kiterjedésű, többnyire kerek, ovális, erősen korpázó, pikkelyező, letöredezett szőrszálakat tartalmazó vagy szőrtelen foltok mutatkoznak gyakran az orrháton, a mellső lábakon, a törzsön.
A kezdeti elváltozások nem viszketnek. A gombás fertőzések kezelése több hetet vesz igénybe. A fertőzés megelőzhető egy speciális, gomba elleni vakcinával.

Kölykök oltási programja:
Az oltásokat 6-8 hetes korban célszerű elkezdeni. Először a kombinált oltást adjuk be a kölyköknek, amelynek 2-3 héttel történő ismétlése után megfelelő védettséget szereznek a macskanátha és a panleukopenia ellen.
Választható olyan vakcina is, amely még a chlamydiosis ellen is véd.
A lakásból kijáró, kerti, vagy más macskákkal is érintkező kölyköket ajánlott a leukózis, a veszettség és a FIP ellen is beoltatni.
A gazdival, gyerekekkel szoros kontaktusban élő macska bőrgombásodás elleni oltása is javasolható.